Ambil Gambar Makanan adalah Penyakit??


Assalamualaikum.....salam tengah hari.
Entry paling menggugat keimanan perut kali ni yer....hurmmm....nyum nyum
Kerana kajian Oghang Putih yang tersebar di internet mengatakan "Suka ambil gambar makanan, adalah penyakit"
Untuk kita manusia yang tak pernah buat kajian macam Oghang Putih... Firstly, kita kena faham maksud 'PENYAKIT' . Biasanya, penyakit ofcourse la akan rasa sakit. kan? Hurmm..faham itu cukuplah. Adakah golongan yang suka ambik gambar makanan ni mereka sedang rasa sakit dan perlu apa-apa perubatan atau apa-apa ubat?
Haaaaa....itu ler kome. Oghang Putih kabo ape bende pun kome terime aje..tak mikio logik akal dulu.
Meh teman bagi pendapat. Kenapa manusia suka ambik gambar makanan. Pendapat ini secara peribadi yang aku rasa pada diri sendiri.

Kebanyakan mereka nak update status tentang apa yang mereka makan. Mungkin menunjuk. Mungkin sekadar sharing. Bergantung pada niat individu tersebut. Kalau aku, aku sekadar sharing


"Yeahh..siap sudah coklat moist kek aku"
Dengan status ini orang lain akan dapat idea dan keinginan untuk cuba buat kek macam aku jugak



"Hey... lunch harini dengan Tomyam Noodles at Noodle Station. It's awesome"
Dengan status macam tu, friends lain teringin then mereka akan pergi cari Noodle Station Restaurant terdekat untuk try menu ini jugak.


 " Ayam BBQ in progress for lunch"
Dengan status ni.. si suami mintak isteri masakkan ayam BBQ makan tengah hari. Isteri-isteri akan tanya macam mana nak masak ayam ni.

"My favorate..yeahh"
Orang akan cakap "wahh..sedapnya mai sikit" then aku jawab "boleh..mai umah nanti aku masak"
Orang suka tomyam pun akan masak tomyam esok lepas tgk gambar ni


"We're at tutti fruity right now (with BFF)"
Hanya sekadar sharing the memory with friends or BFF



Secara peribadi, aku akan berpuas hati dengan gambar makanan aku sebab aku lebih suka pelbagaikan teknik shoot. Ia sekadar hobi seseorang yang suka kan fotografi. Gambar original akan diedit menggunakan kreativiti sendiri. Aku lebih utamakan kualiti gambar. Gambar yang cantik, yang clear and more creative with shoot corner












Kalau dikatakan sifat ini sebagai penyakit seperti kajian Oghang putih tu... macam mana pula dengan seseorang yang nak kongsi resepi masakan. Mesti lah dia perlu letak gambar masakan. 
Orang akan mengatakan "kesian dekat orang-orang miskin yang tak mampu nak makan macam kita makan"
Ok fine..jika itu persoalan anda... jom pergi jauh lagi..... 

Macam mana pula dengan mereka yang suka upload gambar anak? gambar baby. Hampir hari-hari upload gambar anak.Adakah ini juga penyakit? Macam mana pula dengan mereka yang tak mampu dapat anak macam kita?


Macam mana pula dengan mereka yang suka upload gambar harta? gambar gadget mahal-mahal. kereta. Hampir hari-hari upload gambar harta miliknya. Adakah ini juga penyakit? Macam mana pula dengan mereka yang tak mampu miliki harta seperti kita?




Apa pula beza dengan mereka yang suka upload gambar pets? binatang kesayangan? Hampir hari-hari upload gambar anak bulus.Adakah ini juga penyakit?



dan..................

gambar sendiri. Adakah ambik gambar sendiri juga satu penyakit? 
HeheHEheHe.....




So, bagi aku...tak da masalah nak upload gambar makanan. Ia hanya berkongsi minat. Respon dari orang lain 
"mana nak dapat menu ni?"
"macamana nak masak macam ni?"
"Eh..baru semalam aku makan benda ni"
"oii...makan tak ajak. jom belanja aku"
and bla bla bla bla........

Actually, benda ni normal bagi golongan yang suka bermain laman sosial. Itu baru nampak kita orang biasa. Cuba bukak instagram artsi-artis..lelaki mahupun perempuan...lagi berlambak gambar makanan sampai beribu peminat like gambar tu. Adakah kerana kita ni bukan artis...? sehingga kita dikatakan berpenyakit? sehingga kita dipandang serong..?
So, bagi aku. Ia bukan lah penyakit. Tapi satu hobi maybe or habit maybe... Sometime, ada orang sangat teruja dapat makan stick yang awesome dekat hotel 5 bintang. Ada juga orang akan upload gambar burger Abang Burn hanya sekadar nak update location dia sekarang at Burger Abang Burn. Thats all. Tak da apa yang annoying pun dengan habit ni. It's normal. Macam tu lah life seorang pengguna laman sosial. Sekadar nak sharing, nak announce, nak ajak join, nak nak nak nak nak lahhh...
Aku pasti, tiada seorang pun pengguna laman sosial sekadar nak bermegah-megah dengan apa yang dia makan. Benda makan ja pun... Janji kita tak upload gambar aurat atau lucah..kannnnn~~~




++++ TOLONG LAP AIR LIUR ANDA ++++

3 comments:

  1. betul tu.. baru tau psal ni.... klu dh minat n nak share pe salahnye....

    ReplyDelete
  2. smua x salah...tp lepas gabas admin yg last semua jd serba salah...knape perlu senyum mulut prlu begitu..? mcm alee utoo arr...x boleh blah...hahahz

    ReplyDelete
  3. "POST GAMBAR MAKANAN TABIAT BURUK"

    Assalamualaikum sahabat..Nabi Muhammad pernah bg tahu apbila kite ad mknan dan tdk berniat utk berkongsi, maka harus di sembunyikan krn jika org lain trnmpak n terasa mcm nk sikit, tu da jd tangggungjawab kite utk bagi. Jika x laksanakn tanggungjawab itu maka kite berdosa. Kalau berkaitan post psl harta, anak atau lain2 tu insyallah sy bole jelaskan tapi bkn di sini. Siapalah kite utk menyangkal ilmu allah.

    "Firman Allah: barang siapa yg menyangkal aku di depan sahabatnya, maka aku akn menyangkalnya di hari akhirat kelak"

    "Sabda Rasullullah : sesiapa yg tidak mengikut cara atau perjalanan hidupku, maka mereka bukanlah dari golonganku"

    **Sekadar berkongsi ilmu, mohon maaf jika tersilap

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...