...Hadiah Hari Jadi Dari Ayah

Assalamualaikum........Morning there!

EPISODE 1

Bangun pagi..siap-siap..nak breakfirst..tengok-tengok ayah dengan mak dok sembang-sembang sambil pegang pemplat kereta Honda Jazz. Bermula lah perbincangan nak beli kereta. Ayah minat Jazz. Hurmm...aku tak minat. Pastu ayah call salesman Honda, Azmi. Azmi cakap Honda City ada promosi diskaun RM8k..  Apaaa????!!!!

EPISODE 2

Sehari lepas tu, aku & ayah sampai lah di showroom Honda. Wahhh.... Honda City in showroom right now..Excited nyaaa...!!!!



Discuss punya discuss...akhirnya bersetuju pilih Honda City. Choice colour banyak...ada colour baru macam Honda Accord ni

Bila tengok Accord ni...hurmm..cun gak warna nya kan? Salesman cakap, colour tu memang cantik sebab colour tu dekat Accord... owhhh...okey faham..hehehe. Maksudnya, colour apa pun cantik kalau dekat Accord.. Huh tak mampu lah nak berAccord..huhuhu... So, final decision is White Honda City. 

Paling teruja...ayah bayar booking RM500 pastu mintak document aku...okeyy...Memang aku rasa betul-betul hadiah hari jadi. Tapi that day is 11 September 2013. That is ayah's birthday... Eh..sepatutnya aku lah bagi hadiah kat ayah kan? Tapi nak buat macam mana plan nak beli kereta ni ayah punya plan. Tak terlintas langsung dalam fikiran nak beli kereta dalam masa terdekat ni sebab duit tak da lagi. Ayah plan semalam, esok tu dah p booking terus...haaaa nampak tak perangai aku kat ayah? Memang perangai ayah dengan aku sama kan? Nak something tu dalam kadar segera. 


EPISODE 3

Dalam tempoh tunggu kereta, aku berusaha berjimat, bekerja keras, berusaha kedekut demi kumpul duit untuk bayar downpayment. Sebab, downpayment aku lah kena bayar sekali monthly..hehehe. Saleman call, inform loan lulus...horeyyyy....tak sabar..tak sabar...!!! Okey..continue cari duit.......................................

EPISODE 4

Dua bulan dah berlalu. Dapat call dari salesman, "Cik Asma, kereta dah sampai. Nanti boleh datang ambil"
Sengih sampai ke telinga uollss...macam nak melompat keseronokan...hehe~

Dah sampai Honda dengan ayah...dup dap dup dap.....excited!!!


Salesman ajak tengok kereta dekat store. Oh My God.... I can see you my dear...!!!

Tengah settle semua document..ayah cakap dia nak balik dulu. Ha???? takkan nak balik sorang-sorang?
:-( ayah pun balik tinggal aku sorang-sorang kat sini...huwaaa....berdebar....


First time masuk dalam kereta..wahh excited.. Berdebar. Macam-macam fikir. Takut terlanggar apa-apa kat jalan. Takut salah reverse. Takut tertekan minyak lebih..huwarghh...macam-macam. Aku pun drive dengan kelajuan 40km/j....kekekekkek... sebab tak biasa lagi dengan kereta baru ni kan..almaklum laaa...


Finally.....taraaaaa...... This is my Birthday present from ayah...!!!!
Alhamdulillah.........adik bongsu coming home....!!! sampai rumah jua.
Kalau kucing kita sayang kita letak nama. Aset yang kita sayang pun harus la letak nama. It name is Putih Melati. Nice?? hehehe....

Akak-akak aku wish tahniah and selamat membayar duit kereta....hahahahhaha....
Saborrr ja lahh... Why 9488? Itu nombor our family. Kereta ayah, akak-akak and abg ipar guna nombor yang sama.




==============================================================
Kenapa aku cakap Honda City ni hadiah hari jadi dari ayah?
Aku memang ada impian nak beli kereta sendiri. Tapi tak cukup duit lagi. Ntah bila nak cukup pun tak tahu lah. Pernah dulu cakap dekat ayah nak beli vios. Ayah cakap "jangan berangan" hurmm......
Jadi, bagi aku...kalau aku nak beli kereta mesti lah dengan izin ayah walaupun pakai duit sendiri.
Tup tup...ayah beria-ria nak beli kereta. Atas nama aku sendiri... I'm so excited uolss. Kebetulan that time masa booking tu 11 september, birthday ayah dan 16 september adalah birthday aku...hehehe....
Walaupun ayah cuma bayar booking RM500, aku bayar downpayment & monthly...tapi ia tetap hadiah hari jadi bagi aku sebab keizinan dan gerak hati ayah untuk beli kereta secara tiba-tiba tu yang buat ia sangat berharga. Thanks ayah. Impian miliki kereta sendiri kini tercapai dengan restu ayah dan izin Allah. Alhamdulillah...aset paling mahal pernah aku miliki selepas laptop dan bisnes sendiri. Dan ayah aset untuk aku di akhirat nanti.

3 comments:

  1. eeee bestnya .. minat honda city jugak.. okay tak maintainace ia? :D

    ReplyDelete
  2. Eh nak tanya,pas loan lulus,waiting period 2bulan gak kan?camne ngn diskaun 8k tu?dapat jugak ke?

    ReplyDelete
  3. 8k tu msa akhir thn 2014
    Diskaun nak abiskan stok sbb nk kuar yg baru.
    Sy pn tmph tpi kete dh abis stok.
    Trpaksa ambk yg baru.
    Huhu
    Sy proses seminggu je dh dpt kete. (Biru)
    Juru jual mmg terbaik honda segamat (alan)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...